Nyt nyhedsbrev: Havvind, tang, tunge løft og et kongeligt tilbageblik I juni-udgaven af Hvide Sande Havns nyhedsbrev kan du læse om havvind, Langsand, Sluseøen, tangprojektet SeaAction, store sværgodskomponenter på Vesthavnen – og historien om en 110 år g

Nyhedsbrev - juni 2026

I denne udgaven af nyhedsbrevet kan du læse om Sluseøen, tangprojektet, store sværgodskomponenter på Vesthavnen – og om en 110 år gammel kran. Der er også plads til et smil med en anekdote om Dronningen, Prins Henrik og en berejst klaver!

Velkommen

 

Velkommen til en ny udgave af nyhedsbrevet fra Hvide Sande Havn. I enhver virksomhed er der gode dage og dårlige dage. Men denne periode har været præget af forskellige store og små begivenheder, der både peger tilbage og peger frem, og som du kan læse mere om i nyhedsbrevet. Hvis vi kigger på opgaver til de kommende år er det spændende, at der nu er bydere som følge af udbuddet af havvind i Nordsøen vest for Hvide Sande. Det vil give nye muligheder for havnen og det vil forandre dele af havnen i de kommende 10 år. Det har også været spændende at være udskibningshavn for de vindmøllefundamenter, der lige nu er på vej mod Spanien. Det er godt, at Danmark fortsat er førende i udviklingen af forskellige former for vindmølle-opgaver, og vi er selvsagt glade for, at Hvide Sande Havn har en central rolle heri. Fortiden sætter også sine mærker i dag, og det er en glæde, at vi nu har fået en af de kraner, der var med til at lukke den første kanal i 1915, tilbage, og det er min forventning at vi nu kan få kranen placeret ved Søndre Sikring ved Dækmolevej. Som bekendt lykkedes det nogle år senere at få lavet det nuværende sluseanlæg, og derfor kan byen i 2031 have 100-års jubilæum. Da byen og Havnen fyldte 75 år, var Dronningen og Prinsen forbi, som man også kan læse om i dette nyhedsbrev. Forhåbentlig får vi et godt jubilæum i 2031.

Jeg håber, du finder nyhedsbrevet interessant. Hvis du ikke længere ønsker at modtage nyhedsbrevet, eller hvis du gerne vil have det automatisk, så send en mail til undertegnede på mp@hvshavn.dk

 

Hvad sker der rundt på Havnen

Etableringen af kaj 109 går ind i sidste fase og forventes at stå færdig i oktober 2026. Spuns og hammer er færdigt. Bagarealet er godt på ca. 7000 m2, og mangler den færdige belægning med betonfliser. Lysmaster er sat, pullerter på hammeren er sat. Som det kan ses på billedet er der et område mellem kajkant og nordre sikring som mangler færdiggørelse. Oprindeligt skulle kajen være tilsluttet den gamle nordre sikring, men det viste sig ikke muligt pga. gamle betonblokke dybt nede og tæt på sikringen, hvilket umuliggjorde nedramning af spuns og risiko for skader på den sikringen. Området mellem kaj og sikringen vil i den kommende tid blive belagt med en stensætning, hvis formål primært er at beskytte sikringen og landsiden op imod kajarealet. Dette arbejde vil foregå i juli august måned med et fartøj, der præcist kan placere store granitblokke fra vandsiden.

Kaj 109 vurderes fortsat som et strategisk vigtigt projekt, der vil bidrage positivt til både havnens og byens udvikling i de kommende år.

 Den nye kaj i vesthavnen

Forskelligt nyt

Den gamle redningsstation på Nordhavns Kaj vil i løbet af efteråret blive revet ned. Den seneste tid er gået med at ansøge nedrivningstilladelse, få udarbejdet analyser af bygningsaffald mv. Når Ringkøbing Skjern Kommunes tilladelse foreligger, vil arbejdet blive igangsat.

Der er etableret ny belysning på vestsiden af auktionshallen ud imod havnebassinet, hvilket har medført en markant bedre oplysning af oprådet. Ny belysning er samtidigt opsat på ”kassehallen” ud imod kaj 15 (sydhavnen).

Vi har pt. gang i reparation af taget på Redskabsterminalen, hvor vi udskifter de nederste plader på ca. 500 meter, som er meget udsat for rust

Der er etableret nye aflåste affaldsstationer i Mamrelund til Husbådene og ved Tyskerhavnen til husbåde samt overnatningshytterne. Vi forventer, at de udfordringer vi har haft henstillet affald og affald fra andre end de brugere affaldsspandene er tiltænkt.

Desuden har vi som led i at optimere vores affaldsindsamling opsat nye affaldsbeholdere på alle vores kajer (forbeholdt fiskerirelateret affald), som gør det væsentligt nemmere at håndtere affaldet. Vi løbende vurdere om vi kan optimere yderligere med sortering i flere fraktioner.

Vi har løbende arbejde med klargøring af grønne områder og stier – vi forsøger altid at have indbydende områder. Hvis der er forslag til forbedringer, modtages de gerne. Det kan også være nye steder, hvor man kan nyde udsigten og madpakken.

Astfaltarbejder er en årlig tilbagevendende aktivitet, hvor vi forsøger at forny astfalt på større områder eller udbedre huller der opstår gennem vinteren. Dette arbejde pågår også i år.

 

Hennings anekdoter:
Da Dronningen kom til Hvide Sande – og klaveret flyttede mere end gæsterne

I år er det 20 år siden, Hvide Sande fejrede sit 75-års jubilæum med kongeligt besøg. Den 5. september 2006 var de besøg af Dronning Margrethe og Prins Henrik– og så vidste vi, at det blev en dag, hvor ikke alt nødvendigvis gik helt… efter planen.

Forberedelserne havde været i gang længe. Byen var pyntet til tænderne, fanerne stod snorlige, og selv vejret – som ellers havde drillet resten af Vestjylland – valgte pænt at holde sig tørt. Og så gik det løs bag kulisserne.

Blåtårn fik en make-over og gik fra slidt lyseblåt til “rigtigt Blåtårns-blå”. Slusen blev skrubbet, malet og gjort fin. Der skulle være kunstudstilling, historiske plancher og musik. Og apropos musik, der skulle selvfølgelig være et musikalsk indslag…

Et klaver blev med møje og besvær slæbt ned i slusen. Så fandt de ud af, at det skulle stå ved Sydstranden. Ned med det igen. Dernæst ændrede de mening igen– det skulle alligevel være i slusen. Tilbage igen! Og til sidst, efter endnu en justering, endte klaveret… i Fiskeriets Hus. Alt i alt nok dagens mest berejste instrument.

Prins Henrik skulle forbi Blåtårn, og vi var klar. Søren og jeg havde øvet os, og der stod både tørret dabs og Fur-pilsnere klar. Henrik var velforberedt, nysgerrig og tydeligvis godt inde i stoffet – det er man ikke altid vant til! Han fik en smagsprøve, og det hele gik glimrende.

Så blev det Dronningens tur, og jeg spurtede ned i slusen for at tage imod. Jeg havde forberedt en fin og nøje timet fortælling om havnens historie – helt fra 1910 og frem. Problemet var bare, at Dronningen havde sin egen tidsplan.

Hver gang jeg var godt i gang med en pointe, gik hun videre.

Så gik hun lidt videre.

Og så lidt mere.

Jeg nåede dårligt at blive færdig med en sætning, før hun var halvvejs til næste planche. Jeg må indrømme, at jeg nåede at blive en smule… lad os sige irriteret – men altså, hun er jo trods alt Dronningen.

Da vi stod udenfor ved sydsiden af slusen, prikker hofmarskallen mig på skulderen: “Dronningen vil gerne se Blåtårn. Kan du være der om 5 minutter?”

Selvfølgelig kunne jeg det.

Jeg satte i sprint tilbage. Op i Blåtårn, hvor Søren og Åse sad med benene oppe og var godt i gang med de tørrede dabs og resten af øllet.

“Dronningen kommer!” råbte jeg.
“Ja ja,” sagde de ”det er godt med dig”

Men få sekunder senere var der fuld oprydning og ny anretning af tørrede dabs.

Dronningen ankom – uden at det egentlig stod på programmet – og hendes bil fik parkeret strategisk midt på vejen over kammerslusen, hvor den spærrede for alt trafik. Det tog hun helt roligt.

Inde i Blåtårn begyndte jeg (igen) min historie. Hofmarskallen var presset, tidsplanen skred og han stod i døren og klappede i hænderne for at få tempoet op, men Dronningen tog sig god tid.

På vej ud fik hun øje på de tørrede dabs. Hun snuppede et stykke køkkenrulle, nappede et par stykker dabs – hun vendte sig mod hofmarskallen, kikkede hen over billerne: “Skal De ikke smage hr. Hofmarskal?” sagde hun, “Nej,” lød det tørt. Man fornemmede, at han havde ret travlt.

Dagens sidste punkt var kunstværket ved Sydhavnen. Prins Henrik blev vist op over klitterne, af Repræsentanter fra Statens Kunstfond, billedhugger Marianne Hesselbjerg, Prins Henrik kiggede sig spørgende omkring og spurgte: “Hvor er kunstværket?”

Sådan sluttede en dag, hvor meget var planlagt – og endnu mere blev improviseret.

Nu er der kun fem år til 100-års jubilæet. Hvis erfaringen fra 2006 holder stik, kan vi roligt begynde at flytte klaveret allerede nu.

Prins Henrik på sydstranden

 

Vidste du at, udstillingen i slusen ved Hvide Sandes 75-års jubilæum blev starten på Kunst i Slusen som afholdes hvert år.
I år er er der udstilling fra d. søndag d. 2 til fredag d. 14. august.

Langsand-projektet nærmer sig sin afslutning

For mere end 10 år siden opstod ideen om at lave bebyggelser på Langsand-området syd for Tyskerhavn. De første år gik med udvikling af projektet, men her i 2026 begynder man at kunne øjne afslutningen på byggeriet, da de sidste huse er solgt. Og dermed kan den hyggelige hverdag i det nye ferieboligområde begynde. Til gavn for dem, der ejer husene eller som lejer husene. Til gavn for Hvide sande Havn, som får en god indtægt på udleje af arealerne. Og til gavn for byen og de handlende, da det også giver flere kunder rundt i byen.

Selve investeringen i området har været på cirka 170 mio. kr., men da langt hovedparten af dette beløb er blevet brugt hos håndværkere her i Hvide Sande så har det også bidraget til indtjening og arbejde her i området. Der er blevet bygget 91 lejligheder, og da der også er en meget høj anvendelse af boligerne har de nye boliger også givet øget omsætning hos de forretningsdrivende. Man vurderer, at et døgnforbrug er på cirka 1.100 kr. pr. gæst pr. døgn, så det er sandsynligt, at boligerne giver en meromsætning på mere end 50. mio. kr. om året.

Projektet har dog ikke været uden problemer. Som man også kan se med Sluseøen, så tog det lang tid at få projektet i gang, men da salget først startede cirka i 2018, så gik det stærkt.

Projektet vidner om en af Hvide Sandes styrker. Byen er gode til at stå sammen om udvikling af nye ideer, og projektet er et godt eksempel på, at når man deler de gode ideer, så bliver 2+2 rigtig tit til 5, så alle, der var med i ideudviklingen fortjener stor ros.

Langsand langs vand

 

Udbud af Havvind – Nordsøen Midt

Tilbage i december 2024 var der budfrist på 3 havvindmølleparker i Nordsøen ud for Hvide Sande. Der kom ingen bud til staten på at opføre vindmøllerne. Dette var skuffende for os på havnen, fordi vi havde brugt meget tid på både at have dialog med potentielle bydere, samt gøre arealer klar til kommende vedligeholdelsescentre på havnen. Derfor er vi glade for at Energistyrelsen har haft dialog med markedet omkring udbudsbetingelser for at opføre vindmølleparker på havet, og d. 20. maj var der budfrist på den ene af de parker som er i udbud. Energistyrelsen har oplyst at der er flere bydere på projektet, og at vinderen af udbuddet bliver offentlig gjort senest til januar 2027. Parken bliver minimum 1GW stor, hvilket f.eks. svarer til 67 x 15MW møller og skal sætte i drift inden udgangen af 2032.

Nordsøen Midt ligger ca. 20 km. Fra kysten stik vest ud for Hvide Sande, som derfor er klart nærmeste havn til projektet. På Hvide Sande Havn ser vi frem til den kommende dialog med det vindende selskab og at kunne tilbyde arealer til O&M center (vedligeholdelse i den 30-årige driftsfase). Sådan et projekt vil beskæftige op til 50 personer i den 30 årige periode + det mandskab der skal opsætte, og efterfølgende nedtage møllerne. Vi har haft en god dialog med flere potentielle bydere, og har kajnære arealer disponeret klar til at kunne anlægge et O&M-Center.

I byggefasen håber vi at kunne få del i opgaverne som commisioneringshavn med byggeledelsens kontor og lager faciliteter med tilhørende mandskabsbåde CTV / SOV´ere. Derudover følge opgaver som vagtbåde, forundersøgelser, afmærkningsskibe, supportskibe, scour protection, mindre stålkomponenter, kabelfartøjer mv.

Udover Nordsøen Midt, så er vindmølleparken Nordsøen Syd også i udbud. Denne park har dog først budfrist i efteråret 2028, og skal være installeret inden udgangen af 2034.

 

Har du hørt at, Hvide Sande Havn igen er den havn der er landet flest tobis.

Svingbro og Sluseø er fortsat forsinket.

Ringkøbing-Skjern Kommune er godt i gang med at planlægge svingbro og Byens Plads. En række forhold af teknisk karakter er afklaret, men det er også tydeligt, at særligt svingbroen giver udfordringer. Svingbroen skal kunne åbne hurtigt af hensyn til Redningstjenestens behov. Men hertil skal svingbroen kunne håndtere meget skiftende vandstande, blæsende vejr, høj saltholdighed og en del strøm i vandet. Endelig skal svingbroen selvsagt også opfylde krav til handicapvenlighed og sikkerhed. Alle disse udfordringer indikerer, at projektet bliver udsat. Broen skulle have været klar i 2027, men det kommer til at knibe at nå det.

Dette giver også problemer for et byggeri på Sluseøen. Hvide Sande Havn er fortsat i proces herom, men et byggeri er selvsagt meget afhængig af infrastruktur og udseendet på Byens Plads, så der er ikke så meget konkret at nævne, udover at sonderingerne pågår.

 

Husk at, næste nyhedsbrev kommer til oktober. Har du forslag til indhold er du velkommen til at skrive til Mogens på mp@hvshavn.dk

SeaAction, 2-årigt tangprojekt.

Projektet Win@sea har de seneste 2 år lavet et mindre test-forløb med dyrkning af sukkertang på liner i Vesterhav Syd vindmøllepark. Det er et EU-projekt der reelt hører til i Kriekers Flak vindmøllepark i Østersøen, men dårligt saltindhold i vandet derovre umuliggør vækst af tangen. Derfor tester de i den saltholdige Nordsø i Vattenfalls vindmøllepark. Der har vist sig rigtig gode vækstbetingelser i parken ud for Hvide Sande, og konsortiet ønsker derfor at lave et stort demonstrations-projekt i parken. Det har Hvide Sande Havn og Hvide Sande Service Group igennem de seneste par år aktivt deltaget i om vi kan få til at lykkes. Havnen og Hvide Sande Service Group er derfor gået med i et konsortium, også bestående af Aarhus Universitet (ECO-science), Vattenfall, Arctic Seaweed (Norge), Kerteminde Seafarm, Ocean Rainforest (Færøerne), Kattegatcentret og Københavns Universitet. Derudover er vi meget glade for at lokale kræfter også er gået ind i projektet. Det er udover servicegruppen Hvide Sande Seafood (FriskfangetFisk), OmHu og Ringkøbing Fjord Museer. Formålet er at lave lokal håndtering af sukkertangen, lokale produkter som f.eks. fiskefrikadeller med tang, tang-øl, krydderier, pesto, tørret tang til ingredienser, osv. Derudover formidling af projektet/tangen og genbrug af plastliner mv. hos Omhu.

hvis der er nogen som kunne tænke sig at bidrage til projektet med lokale idéer og brug af tangen, så er I meget velkommen til at kontakte Torben fra HSSG. ts@hvshavn.dk

Projektet har ansøgt om tilskudsmidler fra BANOS projektet, og hvis det falder succesfuldt ud vil der blive udsat et fuld-skala demonstrations anlæg til produktion og dyrkning af sukkertang i vestdelen af Vesterhav Syd vindmøllepark i en 2-årig forsøgsperiode. Vi håber og tror på projektet, og de kan føre til varig dyrkning af tang i området med brug af lokale virksomheders kompetencer.

 

Sværgods komponenter til flydende vindmøllefundament

Igennem de seneste 2 år har vi på Hvide Sande Havn arbejdet sammen med Stiesdal Offshore omkring transport, opbevaring og udskibning af meget store stålkomponenter til deres prototype på en flydende havvindmøllefundament. Det er et komplekst projekt hvor Vesthavnens infrastruktur muliggør transporten. Selve kajen har en stor bæreevne, der muliggør lastning af de op til 500 tons tunge elementer, samt ikke mindst opbevaring på bagarealet, hvor vi har en bæreevne på 18 tons pr. m2. og en punktbelastning på 50 tons pr. m2. Det skaber et stabilt underlag, så elementerne skal stå uden at ”synke”.

Stiesdal Offshore har lejet 10.000 m2. på arealet indenfor ISPS hegnet henover juni/juli måned, fra første tilkørsel og indtil det sidste element blev lastet på MV Hilke, som for øvrigt er det største fragtskib der hidtil har anløbet Hvide Sande. MV Hilke er 133 meter langt, 23 meter bredt, og dets to kraner kan hver især løfte 450 tons, med tandemløft på 900 tons. I alt 7 komponenter med totalvægt på 3.000 lastes på 2 afskibninger med MV Hilke. Komponenterne er produceret hos Welcon i Give, sejles til Spanien for videre forarbejdning, hvor de også males. Senere skal komponenterne samles på en anden havn, hvorefter det skal søsættes og installeres med en 15 MW havvindmølle. Co2 udledningen fra produktion og alt håndtering er ”tilbagebetalt” inden første års strømproduktion fra havvindmøllen.

Med transporten af Siemens nacelle for godt et år siden, og igen disse 7 kæmpe elementer viser Vesthavnen i Hvide Sande igen sit værd. Vi opgraderer området med ca. 35.000 m2. yderligere bagareal med stor bæreevne, så vi er klar til flere projekter i forbindelse med den videre udbygning af havvind i Nordsøen i de kommende år.

Tak til Stiesdal Offshore for det gode samarbejde igennem snart 2 år. Samarbejdet, viljen og det tætte partnerskab omkring at få dette til at lykkes har været helt afgørende.

Stielsdahl vindmøllefundament

 

Et stykke af det første Hvide Sande: 110 år gammel kran vender hjem!

I forbindelse med sikringen og til sidst lukningen af kanalen i årene 1913–1915 blev der anvendt kraftige kraner til at udlægge de op til 12 ton tunge betonblokke og udlægning af betonfyldte kornsække. Kranerne blev specialfremstillet til formålet på Hvilans Mekaniska Verkstad i Kristianstad i Sverige, og arbejdet blev udført efter anvisninger fra ingeniør Arvid Holm.

Blokkene skulle ved hjælp af hånddrevne kraner placeres oven på bundsikringen af beton i sække, så konstruktionen kunne modstå havets kræfter og sikre en varig lukning af gennemsejlingen.

En af disse 5-tons kraner har haft en særlig historie. Den stod oprindeligt i Hvide Sande, hvor den i årene 1913-1915 var med til at lukke det brede hul mellem fjorden og havet med betonblokke. På det tidspunkt var det Vandbygningsvæsenet (VBV), med kontor i Ringkøbing indtil 1972, der stod for arbejdet med kanallukningen.

Det er uklart præcis, hvornår kranen blev flyttet til Ringkøbing Havn, men den var i aktiv brug der i mange år og var i funktion helt frem til 2020, hvor den af sikkerhedsmæssige årsager blev taget ud af drift.

Indtil for nylig stod kranen på kommunens materielgård i Ringkøbing. Den er nu flyttet tilbage til Hvide Sande, hvor den befinder sig på havnens materielgård. Her vil den blive renoveret og klargjort til at indgå i et historisk miljø.

Planen er, at kranen igen skal placeres ved den sydlige sikring, hvor den vil blive udstillet sammen med originale betonblokke og "betonsække" med aftryk af sækkelærred fra 1913. Disse betonblokke og betonsække blev fisket op i forbindelse med opførelsen af kaj 109 og bidrager til at fortælle historien om arbejdet med sikringen og lukningen af kanalen der forbandt fjorden i 1910 til 1915.

 

Kran på sikring 1913 Kran 2026 klar til renovering

 

Vidste du at:
Da man i maj 1915 endelig fik lukket Hvide Sande-kanalen, var det kulminationen på flere års kamp mod hav, strøm og sand. Allerede i 1912 blev der kørt omkring 1.700 ton cement til arbejdet, og undervejs blev der kastet utallige betonsække i vandet og lagt tunge betonblokke ud for at tæmme det barske gab mellem hav og fjord. Senere kom også de enorme 12,5-tons blokke i brug omkring molerne. Til sidst blev lukningen fuldendt med betonsække, 5-tons blokke og store mængder sand – og den 22. maj 1915 kunne man for første gang gå tørskoet hen over den lukkede kanal.

Åben Havn: En hel havn fuld af oplevelser

 Søndag den 5. juli slår vi igen dørene op for besøgende. Åben Havn er chancen for at komme helt tæt på det maritime liv, der normalt udspiller sig bag kulisserne, og i år er der igen lagt et program, der byder på noget for alle aldre. Hele havnen vil summe af liv og aktivitet fra klokken 10 til 16, og det bedste af det hele: Det er gratis at deltage.

Dagen begynder for alvor klokken 11, når den åbne fiskeauktion går i gang i Auktionshallen. Byd ind, og køb fisken til din aftensmad på den helt traditionelle vis. Bagefter kan du sætte dig til rette i fiskekøkkenet med en frokost, eller måske nyde en lokal øl, mens der spilles livemusik foran Bryghuset.

På Sluseøen tegner stemningen op til en hel eftermiddags underholdning: Gå ombord på en ægte rejekutter, kig ombord på redningsbåden Emile Robin, og nyd smagsprøver med Hvide Sande-rejer, tilberedt af kok Bent Gråkjær. Fra middag lægger Skipperlaks musikken til, og børnene kan boltre sig hos Frank Hoedt, der tegner med dem hele dagen. Igen i år har Hvide Sande Træskibslaug en prominent placering ved lystbådepieren.

I Blåtårn holder vi åbent hus hele dagen, og så kan du helt ekstraordinært komme ombord  på det norske dampskib D/S Hestmanden samt se brandbiler, beredskabsvogne og ambulancer fra MidtVest Brand & Redning. Du kan også besøge Redningsstationen og høre, hvordan redningsfolkene griber arbejdet an—og på Slusekajen er der mulighed for at møde Marineforeningen og besøge Vattenfall.

Åben Havn er en dag, hvor havnens mange facetter folder sig ud for fuld skrue, fra fiskeri og redningsarbejde til musik, mad og maritimt håndværk. Og som altid holder byens butikker og spisesteder åbent, så der er rig mulighed for at gøre en hel dag ud af besøget.

 

Fotokonkurrence

Deltag i fotokonkurrence og vind 10.000 kr.

Hvordan ser din Hvide Sande Havn ud?

Er det arbejdet på kajen, sælerne i sandet, Blåtårn, vejret over havnen eller et andet særligt øjeblik, der fanger dit blik?

#myhvidesandehavn

Deltag i vores fotokonkurrence på instagram ved at dele et billede med #myhvidesandehavn og vis os din version af havnen.

Du kan vinde:

Et gavekort på 10.000 kr. til et sommerhusophold hos Esmark

Et gavekort på 5.000 kr. til et sommerhusophold hos Esmark

Konkurrencen foregår udelukkende på Instagram.

 Sådan deltager du:

????Tag et billede på eller omkring Hvide Sande Havn

????Del det i et offentligt opslag på Instagram

⚓ Brug hashtagget #MyHvideSandeHavn

 

Vinderen udvælges af Hvide Sande Havn og kontaktes direkte.

Vi glæder os til at se havnen gennem jeres øjne.

Hvordan ser din Hvide Sande Havn ud?